Sezon planlaması nasıl olmalıdır?

Sezonu planlamak ve uygulamak disiplin ve sabır gerektirir. Ancak bunu başarabilirseniz koşu sizi “sporcu” olarak ödüllendirir. Ne yazık ki, birçok koşucu yarış planlarını fazla düşünmeden “herkesin ne yaptığına” bakarak yapıyor. Peki nasıl bir yol izlemeliyiz?

Sezon planlaması nasıl yapılmalı:

  • Sezonu yıllık olarak planlamak yıl içindeki iniş çıkışları belirleyebilmeniz için doğru bir yaklaşım olacaktır. 2 yıllık bir taslak plan ise en doğru yaklaşımdır. Sezon sizin için istediğiniz zaman başlayan 1 yıllık dönemi kapsamalıdır. 1 yıllık dönemi de kendi içinde bölümlere ayırmalısınız. Sezon içinde düşük yoğunluklu dönemler, sezon sonunda ise ‘’off sezon’’ dönemi planlamalısınız.

  • Seçtiğiniz zirve zamanları (yarışlarınız) 3-4 ay kesintisiz antrenman yapabileceğiniz dönemlerin sonunda olmalı ki yaptıklarınızın sonuçlarını görme şansınız olsun. Seçimi yaparken ise yarış tarihine göre değil sizin tarihinize göre yarış planlamalısınız. Örneğin, Eylül ayında çok istediğiniz bir yarış var ama temmuz ayında zorunlu aile tatili sebebiyle antrenmanlar aksayacak, yeme düzeni bozulacaksa başka yarış tercih etmeniz daha doğrudur.

  • Yarışları olması gereken, başkalarının duymasını istediğiniz mesafeler veya hayal ettiğiniz mesafelere göre değil hazırlanabileceğiniz ve kapasitenize uygun mesafelere göre seçmek sağlıklı yaklaşım olup tükenmişlik ve sakatlıktan korunmanız yardımcı olur…

  • Sezon boyunca taslak bile olsa bir plan takip etmek sakatlanma riskinizi azaltacaktır.

  • Hedef zirve döneminizde birbirine çok yakın tarihlerde 2 yarış belirlerseniz ilk yarışın iptal olması (hava muhalefeti gibi) veya o tarihte hasta olmanız vb. durumlarda diğer yarışa katılarak hazırlıklarınızın sonucunu görme şansınız olur. 6 ay hazırlandığınız yarış hava koşulları sebebi ile iptal edilirse kendinizi asmayın gidin başka yarışta koşun.

  • Yarışlara hazırlık dönemlerine başlamadan hedefler koymamalısınız (bitirme süresi, derece vb.). Tahmini hedeflerle başlayıp yarışlar yaklaştıkça hedefi netleştirmelisiniz. Yıl içinde giderek artan mesafeler yerine maksimum mesafeyi belirleyip onu sona bırakıp farklı yarış mesafelerinde yarışarak minik testler yapmak belirlediğiniz en uzun mesafeyi tekrar gözden geçirmenizi sağlayacaktır.

Bütün bunları yaparken kendi kendinize belirlediğiniz şeylerin kutsal metinlere dönüşmesine izin vermeden tamamını yeniden yapabilecek esneklikte olmalısınız.

Sporla kalın.

29 Likes