Stres Sendromu / Kırığı - Shin Splints - MTSS Üzerine

Merhabalar,

Aranıza kısa süre önce katılmış acemi bir koşucuyum. Spordan uzak bir hayatın ardından koşuya başladım. Sigara, alkol kullanmadığım için nefesimle alakalı hiç sorun yaşamadım. Bacak kaslarım koşuya biraz alıştıktan sonra tempomu ve koşu mesafemi çok yükselttim. Bunun sonucunda da birçok koşucunun karşılaştığı şey olan stres sendromu ile karşılaştım ve profesyonel bir hekime göründüm. Çok şanslıydım, bu konu üzerinde çok çalışmış bir spor hekimiyle karşılaştım. Araştırdıkça birçok koşucunun bu sorunla karşılaştığını gördüm. Bunun üzerine de sorunun başlangıcı, tedavi süreci ve sonrası ile ilgili sizleri kendi bildiğimce bilgilendirmek istedim.

Hekim değilim, amacım olayı tıbbi olarak açıklamak da değil, sadece tecrübemi paylaşmak ve ihmal edilmemesi gerektiğini vurgulamak.

Stres Sendromu / Reaksiyonu / Kırığı - Shin Splints - MTSS (Medial Tibial Stress Syndrome) nedir?
Aslında çoğu aynı kapıya çıkıyor. Başlangıç aşamasında reaksiyon ya da sendrom ile adlandırılırken ilerleyen aşamalarında stres kırığı olarak açıklanıyor. Koşucular için kaval kemiğinin iç (ya da nadiren dış) kısmında batma gibi bir acı hissi ile kendini göstermeye başlıyor. Zorlanma kaynaklı olduğu için ve zorladığınızın da çoğu zaman farkında olduğunuz için pek ilgilenmiyorsunuz. Genelde bilinçli ya da bilinçsiz buz uygulanıyor ve fayda da sağlıyor. Üzerine gittikçe, antrenman temponuzu aynen ya da arttırarak devam ettirdiğinizde tek noktada başlayan batma hissi kemiğiniz boyunca yayılmaya, farklı noktalarda da ortaya çıkmaya başlıyor. Bir noktada antrenman yapamaz hale geliyorsunuz. Başlarda sadece koşu ve zıplamada kendini gösteren acı yürürken de rahatsız etmeye başlıyor. İlk aşamadan itibaren hekim kontrolü kesinlikle şart.

Nasıl tedavi edilir, tedavi süreci nasıl geçer?
Bir ortopediste görünecekken tavsiye üzerine spor hekimine gittim. Sorularını cevapladığımda teşhisi koydu, kontrolden sonra da onayladı. Henüz reaksiyon / sendrom aşamasında olduğunu ve ilerlemediğini fakat ihmal edildiği takdirde istirahat ve tedavi sürecinin çok daha uzun süreceğini söyledi. 2 hafta hiçbir şekilde koşmadım ve aşağıdaki yöntemleri uyguladım. (+ işaretli olanları uygulamaya devam ediyorum.)

  • 2 hafta antibiyotik kullanımı.
  • Her antrenman sonrası mutlaka, boş günlerde de akşamları 15 dakika buz uygulaması. +
  • Buz uygulaması sonrası özellikle acı olan bölgeye yoğunlaşarak baş parmak ile kemiğin iç tarafına 3-4 dakika masaj uygulaması (jel ile) +
  • Alt arka adelelere masaj rulosu (foam roller) ile masaj uygulaması. +
  • Alt arka adele esnetme egzersizleri. (parmaklarla zeminden birkaç cm yüksek bir yere basıp diz gergin şekilde arka adeleyi esnetme) +
  • Alt arka adele ve ayak bileği güçlendirme egzersizleri (özellikle ve özellikle kondisyon bisikleti tedavi sürecinde tüm yabancı kaynaklarda tavsiye edilen bir uygulama) +

ESWT nedir?
“Extracorporeal Shock Wave Therapy”, yani harici şok dalga tedavisi, özellikle topuk dikeni için sıkça kullanılan bir fizik tedavi yöntemi. Stres sendromunun da iyileşmemesinin, ya da geç iyileşmesinin, sebebi vücudun büyük bir sorun olarak algılamıyor olması. Ağrılı bölgeye uygulanan şok dalga tedavisi ile vücudun orada bir sorun olduğunu algılaması ve onarmaya başlaması sağlanıyor. Bu bağlamda da eğer sorununuz tekrarlıyor ise ESWT’ye başvurulabiliyor. İlk istirahat sürecinden sonra koşuya başladıktan 1 ay sonra tempom çok artmamış olsa da ağrılarım tekrarladı ve doktorumun tavsiyesi ile bir fizik tedavi ve rehabilitasyon hekimine göründüm. 3 seans ESWT uygulandı (aşırı olmasa da acılı bir tedavi yöntemi :slight_smile: ) Bu tedavi sonrası 2 hafta istirahat ettim ve fark edilir derecede fayda gördüm.

Özet olarak;
Bu sorunu yaşıyorsanız lütfen yukarıda yazdıklarımı uygulamayın. :slight_smile:. Eğer kaval kemiğinizde batma şeklinde bir acı hissediyorsanız - amatör sporcu, hobi sporcusu olsanız dahi - kesinlikle ihmal etmemelisiniz. Zaman içerisinde sadece istirahat ve buz uygulamasıyla kendiliğinden iyileştiği söylense de çok ciddi ve uzun süreli (1 yıla varabilen) bir sakatlık yaşama ihtimaliniz her zaman var. Araştırdığınızda birçok profesyonel sporcunun da bu sorunu yaşadığını, bazılarının bir dönem kariyerine ara vermek zorunda kaldığını görebilirsiniz. Bu yüzden birkaç saatinizi alacak bir hekim kontrolünden kaçmayın. Biliyorum kısa süre olsa da koşudan uzak kalmak, istirahat etmek istemiyorsunuz ve kaçmanızın sebebi de bu. Ama ne kadar kaçarsanız stres sendromu o kadar kovalayacaktır :slight_smile:

6 Likes