Uzun koşular için zemin tercihi

Yeşilköy sahilinde çoğunlukla beton parkurda 13-15 K koşuları sonrası her iki bileğimde de tendonlarda ödem oluştu. Yaşadığım sakatlık deneyimi sonrasında aklıma şu soru takıldı;

Uzun koşu antrenmanlarını (10K üzeri) beton ya da asfalt yerine toprak/patika zeminde yapmak genel kural mıdır? Yoksa ben ayağımın anatomik yapısı (çukur taban) nedeniyle uzun mesafe koşamaz mıyım? Umarım bu ikinci soruma evet yanıtı gelmez.

Böyle bir genel kural olduğunu düşünmüyorum.Asfalt üzerinde koşulan 100 Km. ve üzeri ultra maratonlar var.Sürekli asfalt zeminde koşmak iyi değil elbette.

Maraton ve ultramaratonların asfaltta koşulması tercihten ziyade zarurettendir diye düşünüyorum.

Sağlık açısından patika ya da pistte antrenman yapıp, gerektiği durumlarda ve çok uzun olmadan beton/asfalt tercih edilmelidir gibi geliyor bana. Sonuçta 42 km maraton koşmak için antrenmanlarda çok daha fazla mesafe koşuluyor.

Asfalt-beton gibi sert zeminlerde tempo veya interval antreman yapmadığım sürece sıkıntı yok; şayet yapmak için kendimi zorluyorsam stres kırığı beraberinde ortaya çıkıyor, ve çıktı da.Ocak ayında 3 hafta antreman yapamadım bu yüzden.

İnterval ve tempo antremanlarımı atletizm pistinde yapıp, düşük tempo ve yavaş uzun mesafe koşularımı asfaltta yapıyorum şimdi.

3 Beğeni

Evet, ben de ne zaman asvalt üzerinde interval ve tempo yaptıysam o zamanlarda stres kırığına benzer sakatlıklara maruz kaldım. Evime yakın bir koşu pisti olmadığı için de uzun süreler bu sakatlıkla birlikte koşma gafletinde bulundum. Şimdi kemikler güçsüzleşmiş olmalı ki bu sakatlığa karşı hemen reaksiyon gösteriyorlar. Belki psikolojiktir; ama uzun süre koşmadığım zamanlarda bile kavallarımda bir ağrı varmış gibi hissediyorum kimi zaman.

Asfaltta koşmak her ne kadar kasları sertleştirse de alt zeminde bir fonksiyon bozukluğu yoksa kas ve tendonlarda bahsedilen tahribatları çok sık yapmaması lazım. Eğer tendonlarda ağrı oluyorsa kas fonksiyonunu etkileyen bir tetik nokta olup olmadığının ortaya çıkarılması ve tedavisinin yapılması çok önemli. Bunun yanı sıra akşamları ve sabahları mutlaka germe egzersizleri yapmak( ama hakkını vere vere), düzenli doğru masaj yapmak da bayağı fayda sağlayacaktır. Stress kırığı denen olay kasların kemiğe yapıştığı yerde kemiği saran Periost denen sert kılıfın altında ödem oluşması ve buna bağlı olarak periostun altındaki kemikten sınırlı bir bölgede kalkmasıdır. Ağrılıdır, dinlenme ve iyi tedavi gerektirir. En iyi yöntem de buz uygulamaktır. Uzun koşularda eğer sert zeminde koşuluyorsa yavaş koşun, temponuzu yavaş yavaş arttırın, koşu sonrası ve dinlenme günlerinizde bol bol germe eğzersizleri, mümkünse plates yapın, masaj yapın veya yaptırın.

3 Beğeni