Polar Grit X saatini duyurdu

Polar karantina zamaninda acik hava kosuculari ve ultra kosuculari icin yeni saatini tanitti. Ray’in detayli incelemesine buradan ulasabilirsiniz. Ray’in incelemesinden ve Polar’in sitesinden gozume carpan ozellikleri sizinle paylasmak istedim.

Saatin one cikan ozellikleri:

  • Askeri seviyede dayaniklilik (Yuksek sicaklik, nem, dusme dayanikliligi)
  • 64 gram (Suunto 9 Baro 72 gram)
  • 429 euro
  • Batarya suresi:
    40 saate kadar: 1-saniye GPS guncelleme, optik nabiz aktif, normal ekran guncelleme hizi
    60 saate kadar: 1-dakika GPS guncelleme, optik nabiz aktif, normal ekran guncelleme hizi
    65 saate kadar: 2-dakika GPS guncelleme, optik nabiz aktif, normal ekran guncelleme hizi
    100 saate kadar: 2-dakika GPS guncelleme, optik nabiz kapali (Bluetooth ile nabiz bandi aktif), ekran koruyucu etkin
  • Fuelwise - Uzun kosular icin akilli beslenme onerileri (su ve karbonhidrat alimi hatirlatma) ozelligi.
  • Nightly Recharge geceleri yapilan olcumlerle gunun ardindan ne kadar toparlandiginin olculmesi.

Your Nightly Recharge status is based on two components: how you slept (Sleep Charge) and how well your autonomic nervous system (ANS) calmed down during the early hours of your sleep (ANS Charge). Your sports watch automatically measures them during the night.

Bence Polar en iyi bildigi isi yani sensor teknolojilerini kullaniyor. Acik hava ve ultra kosuculari hedefleyen bu saatte kullanicilara sensorler ile topladigi onemli verileri isleyerek sunuyor. Batarya suresi oldukca iyi. Saat her ne kadar sik gozukse de arayuz tasarimlari daha iyi olabilirdi.

10 Beğeni

Çağatay heyecanına hayranım. Sayende haberim oluyor, fakat bu tip gelişmeleri okudukça da bendeki hissiyat hiç değişmiyor, bu markaların hep geriden gelmesi her seferinde içimi burkuyor ve öncü markayı aslında daha da lider yapıyor…

Garmin’de olmayan ne var diye baktım review’una. Var mı? :wink:

Sevgiler,

1 Beğeni

Tesekkurler yorumun icin Bike :slight_smile: Garmin’de o kadar cok ozellik var ki takip edemedigimden hangisi var hangisi yok bilmiyorum. Bazi kullanicilarin sirf cok fazla ozelligi oldugu icin Garmin kullanmadigini biliyorum.

Bence cesitlilik iyidir. Herkesin evinde IKEA mobilyasi olsa dunya cok sikici bir yer olurdu.

Garmin 2020 ilk ceyreginde rekor kirdi. Bunda asil pazari olan Amerika’nin Corona’ya Mart sonlarinda yakalanmasinin ve Cin’e bagimliligin gorece az olmasinin (ne kadar bagimli hic fikrim yok) etkileri olabilir. Ikinci ceyrekte de Corona’dan etkilenmezse pazarda hakimiyetini iyice saglam hale getirir. Cunku rakipleri zor durumda. Corona surecinde outdoor urunlerinde 14% buyume saglamak acikcasi buyuk basari.

Kabul etmek gerekir ki Garmin’in pazardaki hakimiyeti Corona zamanlarinda rakiplerine gore cok buyuk avantaj sagladi. Rakiplerin satis kanallari Garmin kadar fazla olmayinca satislar dusuyor, para girisi azaliyor, R&D ve innovasyon erteleniyor, isten cikarmalar oluyor. Ben de artik Suunto’da calismiyorum. Kararimi Corona oncesi almistim. Iyiki almisim, yoksa su an issiz kalacaktim.

Umarim bir yarista karsilasiriz da yazmak yerine uzun uzun sohbet etme imkanimiz olur. Cunku bu konularda konusmayi seviyorum… Tahmin edecegin gibi Garmin’in one cikmasi tamamen kaynaklar ile alakali. Daha onceki yazilarimda kisitli kaynaklarin nasil kullanildigindan bahsetmistim. Garminle yarisabilmenin tek yolu kendi birikimini en iyi sekilde kullanarak urunleri farklilastirmak.

Suunto 1932 yilinda pusula ureterek baslayan bir outdoor deneyimi ve Iskandinav tasarimi ile farklilasmaya calisiyor. Garmin gibi saatin herseyini kendi basina yapamayacagini biliyor. Suunto partner programi ve Suunto 7 ile gelen Google WearOS isbiriligi bunun sonucu. Polar ise dunyada ilk defa kablosuz nabiz takibi yapan ureten bir firma. Sensorler konusunda birikimi var. Onun da bu ozelligini kullanarak farklilasmasi beklenir.

Sonuc olarak Garmin’de olmayan ne var bilmiyorum, ama rakip firmalarin hala (simdilik) alicilari var. Bu da rekabet acisindan cok guzel bir sey :slight_smile: Piyasa cok hareketli ve pazar buyuk. Corona zamaninda indoor ekipmani satip zenginligine zenginlik katan firmalar da bu pazara girerse ortam iyice senlenir ve innovasyon cogalir umarim.

4 Beğeni

Şahane.
Açıkçası galiba şunu demek istedim. Saatler arasında bir karşılaştırma ve review ihtiyacı var sanki. Bu işi de en iyi sen yaparsın sanki? :wink:

2020’de her marka sağlam bir depreme yakalandı. Diğer taraftan (dinlediğim) biraz ilerisini görmeye çalışan podcast’ler şunu diyor: pazarda artık eskisi gibi çeşitlilik olmayacak. Marka, ürün çeşitliliği azalacak. Bunu her alanda düşünebiliriz.

Müşteri ise çoğu kez bu attribute’lar için satın almıyor. Bu o kadar hayret ettiğim bir konu ki, koştuğum hemen her yarışta birileri kaybolur, söylenir, sinirlidir , haliyle zaman ve enerjisini boş yere kaydetmiştir, sorarım hemen parkur saatinde yüklü değil miydi? Şimdiye kadar hiç evet cevabı duyamadım. Saatlerin en temel özelliklerinden birini bile kullanmıyoruz. Halbuki 2 tuşa daha basmak gerekiyor. Üşeniyoruz, bilmiyoruz, ya da merak da etmiyoruz. Kaybolursan da zaten organizatörün suçu :sunglasses:

Yeryüzünde bu kadar sık işaretli yarışlar bir tek bizde var sanırsam. Bunların hepsi çöp demek. İsraf demek. Yazık. Doğaya saygılıyız diyoruz her organizasyonla birlikte o kadar çok arkamızdan çöp yaratıyoruz ki… neyse konu bu değildi.

Bana göre marka tercih ederken birinci öncelik ürününde sorun olduğunda burdaki distribütörün gücü, varlığı, müşteri odaklı yaklaşımlar, ürünü satıp yenisini alırken sattığın ürünün kabul edilebilir bir ticari pazarı olması, vs vs. Garmin aslında tam da bu noktada kazandı. Suunto, kusura bakma ben birşey yapamam, Finlandiya’ya kargola dediği zaman olay orada koptu. İlk saatim Polar idi, ama buradaki ilk sorunumda asla bir daha almamam gerektiğini tecrübe söyledi bana. İkinci saatim Suunto idi. Geçen yıla kadar yıllarca çok severek kullandım. Fakat pazar değeri o kadar düştü ve teknolojik olarak o kadar geride kaldım ki elimden hemen çıkartmalıyım dedim. Suunto’nun bir pazarı da kalmadı, talep de yok, çok komik bir fiyata verdim. Garmin’e güveniyorum çünkü distribütör iyi, sapasağlam, sorunum olduğunda bana destek oluyor… kullandığım modelin de temel fonksiyonları var. Bana yetiyor.

2021’de Alanya’da görüşmek dileğimle.
Sevgilerimle,

5 Beğeni

Selam,

Ben her zaman saatime rotayı yüklerim ama hiç bir zaman saatime “rotayı takip et” diyerek yarışa başlamam. Sebeb? Çok pil tüketiyor çünkü. Dediğin gibi ülkemizdeki yarışlarda genellikle işaretleme oldukça iyi. İşeretler birinci yön bulma aracım. Olurda işaretleri kaybeder ve parkurdan çıktığıma kanaat getirirsem hemen saatimden rotayı açarım. Garmin saatler yüklediğin rota ile senin yaptığın yolu üst üste koyup nerede rotadan saptığını gösterebiliyor. Bu süper bir özellik bence. Bu şekilde hem rotaya geri dönebiliyorum hem de rotayla koşmanın yarattığı pil dezevantajından kurtuluyorum. Hani Garmin’in çok özelliği var dediniz ya o yüzden yazayım dedim :slight_smile:

Şu virüsten kurtulsak da parkurlarda kaybolup deli divane gibi dönsek keşke :smiley:

4 Beğeni

O günler de gelecek :hugs::paw_prints: yine kaybolacağımız günler heyecanla bekleniyor. :man_cartwheeling::woman_cartwheeling:
Sevgiler, tüm ailene. :kissing_heart:

2 Beğeni

Ben her zaman saatime rotayı yüklerim ama hiç bir zaman saatime “rotayı takip et” diyerek yarışa başlamam. Sebeb? Çok pil tüketiyor çünkü.

Rota kullanmaktan dolayi ekstra pil tuketimi rotanin harita uzerine cizilip cizilmedigine gore degisir. Saatlerde pil tuketiminin ana nedeni GPS sinyal alimidir. Rotada ekrana cizilen rotanin harcadigi ile saatte ekrana baktiginizda size verilerin gosterildigi ekranin harcadigi aynidir. Fakat rota harita uzerine cizilirse o zaman fazla enerji harcanir.

Soyle bir aciklama yapayim. Asagida gozuktugu gibi GPS noktalari birlestirilerek ekrana cizilen rotanin harcayacagi enerji, saatte diger verileri gosterirken harcadigi enerji ile aynidir.

image

Fakat ornegin Suunto 7 de rota gercek bir haritaya cizildiginde (Mapbox), Mapbox yazilimi her bir rotasyonda yeniden hesaplamalar (etiketlerde yazilarin nasil gosterileceginin hesaplanmasi vs.) yapiyor, veya hareket ettikce, yakinlastirma degistikce yeni alanlari yukluyor. Bu da ekstra tuketime yol aciyor.

image

Eger saatiniz harita uzerine cizmiyorsa rota yuklemekten cekinmeyin :slight_smile:

5 Beğeni

“Follow Route” diyerek koşuya başlayınca dönüşlerde, sapaklarda ekstra uyarı veriyor saat. Ekranı fazladan kullanıyor. Bu ekstra pil harcamasına sebeb olmaz mı?

1 Beğeni

Saatin donanim mimarisine gore degisir. Yine Suunto 7 ve 9 orneklerini verecegim.

Suunto 9’da normal kullanista ekran ve cip zaten uyumuyor. Isletim sistemi antrenman boyunca ayni sekilde calisiyor. Sarj %2 nin altina girince kullaniciya ekrani karartmayi oneriyor veya kullanici kendisi karartarak antrenman yapiyor. Ekran surekli acik oldugunda ve her 1 saniyede GPS aldiginda saat 24 saate yakin dayaniyor. Bu sure icinde rota ekraninda olmak tuketim acisindan bir sey degistirmiyor. Baska bir ekrandayken saga veya sola don derse ekstra tuketim olmaz. Sonucta yapilan islem gelen GPS datasini rota ile karsilastirmak. Islemci acisindan cok basit bir islem bu.

Suunto 7’de isin durum farkli. Saatte iki farkli Cip var. Birinde Android platformu calisiyor (AP), digeri ise (secondary chip, MDSP) dusuk enerji tuketen bir cip. Suunto 7’deki AP cipi, Suunto 9’daki cipe gore cok daha fazla enerji tuketiyor. Cunku isletim sistemleri farkli. Antrenman sirasinda hem AP cipi, hem MDSP cipi beraber calisiyor. Pili korumanin yolu antrenman boyunca AP cipini mumkun oldukca uykuya sokmak ve MDSP cipi calistirmak. MDSP’de sadece gelen GPS datasina gore algoritmalar calisiyor ve antrenmani kaydediyor. Qualcomm 3100 cipinin en guzel tarafi MDSP cipi calisirken ekrani 8 bit renk paletini kullanarak guncelleyebilmesi. Simidilik Suunto 7 de bu ozellik antrenman sirasinda yok, ama yakin zamanda gelecektir. Simdi burada antrenman sirasinda saat donuslerde sapaklarda uyariyi nasil verecegine bagli olarak enerji tuketimi olur. Eger kullanici ile Android sistemini kullanarak iletisime gecerse AP cipi uyanir ve fazla enerji tuketimine sebep olur.

Sonuc olarak bircok GPS saati tek ciple Suunto 9 mantiginda calisiyor. Bu ciplerin isletim sistemleri zaten dusuk enerjide calistiklari icin sapaklarda donuslerde ekstra pil harcamasi olmayacaktir.

3 Beğeni

Konuya çok uzun zaman sonra yazıyorum farkındayım da yine de yazayım dedim. Bir kez Garmin vs. spor saatlerinin işlemcileri oldukça düşük güç tüketen aslında güç olarak söz edecek olursak çok zayıf işlemciler. Garmin Fenix 3 işlemcisi 180 MHz idi mesela, Epix ve Fenix 5X 120 MHz idi. Garmin Fenix 6 serileri de 150 MHz işlemciyle çalışıyor. Ancak bunlar işlemcinin Intel’in turbosu gibi overclock-hız aşırtma yapan ve çok güç tüketen HSRUN modunda çalışma frekansı ve muhtemelen Garmin işlemcilerin bu frekansta çalışmasına zaten izin vermiyordur. Bu durumda Fenix 5X işlemcisi 80 ya da 100 MHz Fenix 6X işlemcisi de 120 MHz normal frekansa sahip. Büyük ihtimalle de bu işlemcilerin çalışma frekansları desteklenen normal maks. frekanslarının çok daha altındadır. Garmin Vivoactive’deki işlemci neydi bilmiyorum ama 48 MHz ile çalıştığı söyleniyordu. Muhtemelen diğer saatlerin işlemcileri de desteklediklerinden daha düşük bir frekansla çalıştırılıyordur güç tasarrufu için.
Tüm saatlerime rota yükleyip rota takibi yaptım. Saatin kendi üstündeki haritalardan navigasyon amaçlı faydalandım. Fenix 3’e Van ile İstanbul arası 1600 KM otobüs güzergahını yükledim, rotayı yüklemesi 2 dakika sürüyordu yanlış hatırlamıyorsam. :smiley: Yükleyip biraz bakındıktan sonra kapatıyordum ve batarya %1 azalmış oluyordu. Ancak muhtemelen bunun büyük kısmı iki dakikalık yükleme sürecinde işlemci sürekli çalıştığı için gerçekleşmiştir. Diğer Fenix saatlerime de OpenStreetMap haritası yükleyip detay seviyesini en yükseğe çekerim. Bu şekilde haritanın ekranda gösterilme-render süresi bile uzuyor. Ancak yine de haritalı rota takibinde aşırı ciddi güç tüketim farkları görmedim. Harita ve haritada gidilecek yol ve gidilen yol görünür şekilde saatlik tüketim %1 - 2 civarı artıyordu Fenix 5X ile. Fenix 3 ile de Fenix 5X’te sık harita ekranı ve rota takibi ile de Edirne’ye bisiklet sürmüştüm ve ikisinde de eve döndüğümde kalan şarjım %25 ile %30 arasında idi. Zaten harita ve navigasyondan başka yüklediğimiz saat yüzleri ve veri alanlarının da tüketime ayrı etkisi var. Bazı saat yüzleri su gibi içiyor gibi geliyor. Mesela bunda ( https://apps.garmin.com/en-US/apps/d181bcf9-5421-42a5-b460-863e5e76d798 ) güç tasarrufunu azaltmak için o kadar şey yaptım ki, şimdi koda bakınca ipin ucunu kaçırdığımı görüyorum. :smiley:
Hani günlük kullanımlar için navigasyon rota takibi gibi özellikler tüketimi aşırı etkilemiyor. Zaten bu işlemciler çok düşük hızda çalıştırılıyor ve haritalar işlemciyi daha fazla çalıştırsa da tüketimi muazzam etkilemiyor gibi.
Ancak uzun ultralar vs. koşanlar için şarjın her bir yüzdesi önemli olduğu için onlar rota takibini tercih etmeyebilir. Tercih etse bile sürekli harita ekranlarını açık tutmaktansa yönlendirme oklarını daha çok kullanmaları tavsiyemdir.
Garmin Fenix 6 serisinde MTK 3333’ten çok daha verimli Sony GPS yongasına geçildiğinden güç tüketimi çok daha düşük. Aynı batarya ile Fenix 5X bir saatlik atkivitede %9 - %10 tüketim yaparken Fenix 6X Pro %3 - 4 civarı bir tüketim yapıyor. 3 saatlik sürüşte biri diğerinin bir saatlik tüketimi kadar güç tüketmiş oluyor. :smiley: Harita kullanımı da yine kendi ihtiyaçlarıma göre çok etkilemeyecek düzeyde bir tüketime sahip. Zaten beni hayli hayli götürüyor bu saat.

3 Beğeni