Öğrenci yurdu ve beslenme problemi

Merhabalar ben 17 yasindayim ve lise yurdunda kalıyorum aynı zamanda sağlıklı bir şekilde koşumu yapıp kilo vermek istiyorum.ancak yurtta cikan yemekler protein acisindan zayif zararli yaglar bakımından zengin durumda.ben de çare olarak öğlenleri kepek ekmek fıstık ezmesi ve muz veya ekmek yerine yulaf yiyorum. Bazen de evden mercimek ekmeği yapıp getiriyorum. Ancak uzun süredir midemde anlam veremediğim bir şişlik oluyor. Yediğim şey minnacık bile olsa göbeğim davul gibi oluyor. Bu acaba beslenme şeklimden mi kaynaklı nasıl bir beslenme programı uygulamalıyım?

1 Beğeni

Mercimek, yulaf vs. ile fazla lif tüketmiş olabilirsiniz. Çok faydalı olan bu besinler tek başlarına kaldığında bu tarz sorunlara yol açabiliyor. Fazla lifli gıdayı vücut sindirmekte zorlanıyor. Ben de hayvan yemeyi bıraktıktan sonra bakliyatlara abandığımda benzer sorunlar yaşamıştım. Kendi tecrübeme göre böyle bir durumda kendimi bulursam haşlanmış patates gibi bir şey tüketiyorum. Hazımsızlığa ve sindirime yardımcı oluyor. Birkaç öğün lifi zengin şeyler yerine basit karbonhidratlı besinler (makarna gibi) tercih ederek sorunun üstesinden geliyorum. Yanlarına bol taze yeşillik eklendiğinde patates veya makarna masum ve faydalı bir hale gelmekte ve bu gibi durumlar aşılabilmekte.

Bu tip durumlar hiçbir besinin bir diğerine göre çok faydalı olmadığını, önemli olan aradaki dengeyi sağlamanın gerektiğini ortaya çıkartıyor. Yani basit karbonhidratlar (ekmek/makarna/pirinç) veya yağdan tamamen kaçınmamak gerekli. Çünkü kaliteli lifli gıdalardan ve proteinlerden vücudumuzun faydalanması için belli bir miktar yağa ve basit karbonhidrata da ihtiyacı var.

Spor yapıyorum öyleyse bol protein sıfır yağ ve sıfır basit karbonhidrat yemeliyim böylece güçlenir ve performansımı artırırım yaklaşımı karşısında vücut ufak bir uyarı veriyor. Elbette beslenme düzenini olumlu yönde değiştirmek, lifli gıdaları tercih edip kötü yağlar ve basit karbonhidratın dikte ettiği öğünlerden kaçınmak gerek ancak yine de tüm bunlara sırtımızı tamamen dönmemeliyiz.

İlave olarak, ideal olmayan şekilde belli bir süre bir sıkıntıya maruz kalan midede ufak tefek yaralar meydana gelebiliyor. Bunlar kişinin reflü/gastrit gibi kronik bir hastalığa yakalandığı manasına gelmemekle birlikte, tek bir öğünle toparlanamayabilir de. Dediklerime biraz dikkat edip sürecin başındayken rennie/talcid gibi mide rahatlatıcı çözümlerle sorunu kökten çözebilirsiniz.

Beslenme uzmanı veya sağlık çalışanı değilim, hepsini kişisel tecrübe ve araştırmalarıma göre söylüyorum. Bunu da not olarak eklemek gerek.

3 Beğeni

Karbonhidratı zaten bırakmadım antrenman performansını derinden etkiliyor gerçekten. Şu yemekhane biraz sağlıklı şeyler çıkarsa keşke :frowning: .yorumunuz için teşekkür ederim bir süre dediğinizi yapacağım.

1 Beğeni

Beslenmeyi sosyal medya üzerinden öğreniyor gibisin.
Kafanda bir çok yanlış bilgi var.
O yüzden sıkıntı yaşamaya devam edeceksin.

Kafana “sağlıklı yağ, sağlıksız yağ” safsatası girmiş. Yağsız aşırı lifli beslenmeye devam edersen şeker hastası olma ihtimalin dahi var.

Sosyal medya üzerinden müşteri toplayan diyetisyenlerden duyamayacağın bazı bilgiler vereyim sana.

  1. doymuş yağ-doymamış yağ terimleri kimya biliminin kullandığı terimlerdir. sağlıkla doğrudan bir ilişkisi yoktur. doymuş yağ sağlıksızdır diyen tek bir kabul görmüş bilimsel makale bulamazsın. Doymuş yağ ile doymamış yağ arasında yağ molekülüne bağlı hidrojen atomu farkı vardır. O yüzden doymamış yağlar oda sıcaklığında sıvı haldedir (bitkisel yağlar). Doymuş yağlar ise oda sıcaklığında katı haldedir (tereyağı, iç yağı vb). Tereyağı doymuş bir yağdır ve tereyağına sağlıksız diyen doktorun diplomasından şüphe ederim.

  2. Bazı vitaminler yağ asitleri taşır. A, D, E, K vitaminleri yağ asitleri ile taşınır. Ayrıca hormonların bir kısmı yağ asitleri ile taşınır. Yeterli yağ tüketmezsen vücudundaki vitamin ve hormon dengesini bozmaya başlarsın.

  3. Kepek ekmek, tam buğday ekmeği ve beyaz ekmek aynı glisemik endeksine sahiptir. hepsi aynı oranda kanındaki insülini yükseltir. Hepsinin aynı oranda seni şeker hastası etme ihtimali vardır. Lifin sağlığa faydalarının anlatıldığı bilimsel makale bulamazsın. Sosyal medyada anlatılan şeylerin çoğu asparagas bilgidir. Kepek ekmeğin beyaz ekmekten tek farkı 2 misli fiyatıdır.

  4. beyaz ekmekle beslenen veya o sağlıksız veya doymamış yağlarla beslenen dünya üzerinde milyarlarca insan var. bunlar gerçekten sağlıksız olsaydı insan ırkının sonu gelmesi gerekirdi.

Güzel bir beslenme makro besinlerden (protein, yağ, karbonhidrat) eşit oranda alarak ve kalori fazlalığı yaratmadan tüketerek olur. Kilo aldıran şey sağlıksız besinler değil kalori fazlalığıdır. Bir fil sadece yaprak yiyerek 3 ton ağılığa ulaşır. Güzel bir diyet sürdürülebilir olan diyettir. Bunun sırrı ise zevk aldığın gıdaları tüketmek ile olur.

Demek istediğim şey zevk aldığın gıdalar ile kalori fazlalığı yaratmadan beslenmeye çalış. yağsız, tuzsuz seni gazdan şişirecek beslenme yöntemini bırak. Asılsız sağlıksız olan şey senin şu yaptığın şeydir.

6 Beğeni

Haklisiniz yaklasik 1 yildir spor icindeyim antrenör ve diyetisyen ile calisamadim bu yuzden internetten faydalaniyorum maalesef, bilgi de olmayınca iyi kötü ayrimi yapamiyorum.Aslına bakarsanız bu yemek tercihinden ben de pek memnun değilim. Ancak dediğim gibi yurttaki aşırı yağlı yemek yapılması gibi faktörler beni buna zorladi. instagram adresinizi verirseniz bu konu hakkında sizden tavsiye almak isterim. Yaklaşık 7kg vereceğim bir diyet olacak. Beim instagram adrsim urunnumut