Aşil tendonu rüptürü (kopması/yırtılması)

Merhaba Arkadaşlar,

10.06.2016’da yaşadığım Aşil Tendonumun kopması nedeniyle 55 gündür koşamıyorum.
Benim sakatlığım koşarken değil malesef halı sahada gerçekleşti, kafa topuna sıçrama sonrası kendi kendine kopma gerçekleşti. Isınma, esnetme ve germe ile ilgili tüm aktiviteleri tamamlama rağmen ve maçın bitime 6 dakika kala gerçekleşen olay çok büyük bir şansızlık… Bu tip sakatlanmanın çok olduğunu gördüm. (Yokuş koşularında da olabilmekte)
Cerrahi müdahale, genel olarak en son başvurulacak yöntemdir, ama doktorum tercihi bana bıraktı. Ammeliyatsız edavide tendonun iyileşme sürecinde araya kas ve sinir parçacıklarını girme riskini okumuştum, bu tekrar kopmayı tetikleyen bir unsur diye nitelendirilmekte. Hastalığın iyileşme süreci oldukça yavaştır. Kasların zayıflamasından kaçınmak adına da rehabilitasyon programı uygulamak gerekebilmektedir. 6 hafta hiç basamadım, şuan alçı topuk desteği ile değneksiz yürümeye başladım (3 Hafta kadar böyle sürecek) Sonrasında doktorum 10. Haftada alçımı alacağını ayakkabımı getirmemi istedi.
Evet bu süre zarfında alınan kilolar, zayıflayan kaslar ve form…Koşmak en çok özlediğim şeylerden birisi ve açıkçası şimdiden kendime motive ediyorum ve hazırlanıyorum.

Aşağıdaki tavsiyeler önemli:

  • Koşu ya da hızlı yürüyüşler öncesinde tendon’un tam olarak ısınması sağlanmalı, hafif ısınma hareketleri ve yürüyüşlerle bu ısınma durumu tamamlanmalıdır.
  • Egzersiz yapılacağı zaman, tendonun zorlanmasını önleyen ve sağlık açısından uygun olan ayakkabılar kullanılmalıdır.
  • Baldır kasları kuvvetlendirilmeli, direnci artırılmalı ve gerdirilmelidir.
  • Ayaklara yüklenilen sert ve ani hareketlerden mutlaka kaçınılmalıdır.
  • Koşma mesafesi, temposu gibi durumlar, mutlaka vücuda göre ayarlanmalı ve bir anda değil; yavaş yavaş hızlanılmalıdır.
  • Antrenman ya da egzersizler sonrası, vücut ve ayaklar tam anlamıyla dinlendirilmelidir.

Bu ve buna benzer pek çok tavsiye var ancak bu tip sakatlıklar sonrası maalesef bir antrenman programına erişemedim. Tecrübeli arkadaşlarımızın desteğini eski form ve sağlığımıza kavuşmak için önemle rica ediyorum.

SAĞLIKLA KALIN.

1 Beğeni

Çok çok geçmiş olsun. Umarım hızlı ve sorunsuz bir şekilde iyileşirsiniz. Alınan kilolar verilir, kaybedilen form kazanılır. Kafayı dik tutmak lazım. Saygılar.

Geçmiş olsun, iyileşince doya doya koşarsınız dert etmeyin. Koşarken aşilini koparan hiç duymadım ama halısahada sizle duyduğum 10. kişi olabilir. Halı saha çok tehlikeli bir spor alanı.

Ikisinide 6yil arayla kopardim. Tam kopma olmussa ameliyat sarttir. 6 ayda eski haline donersiniz. Asil kopmasi sonrasina ozel rehabilitasyon egzersizleri mevcut. Iyilestikten sonra ozel bir esnetme vs gerekmez. Saglikli rutin tendon nasil antrene edilirse kopmusta da aynisidir. Yanlizca topuk destekli ayakkabilara gecilmelidir. Duz adizerolar, minimalist ayakkabilar giyilmemeli.
Alci cikinca mediwolker robocop ayakkabisi gibi bir aparatla derece derece ayak bileginden esnetmelere baslayacaksiniz. Alci icindeki kalfte kas kaybini en aza indirmek icin alci icinde de olsa sik birak sik biraklara baslayabilirsiniz. Tamamen boslmayin. Ameliyat oldunuz insallah, ve yasa gore ameliyat teknigide degisiyor. Ileriki (35 sonrasi) yaslarda ucuca getirilerek, genc yaslarda doku ekleyerek yapilyor. Ben iki farkli teknigide denedim. Ikiside basarili oldu. Benim gibi denek zor bulunur anlayacaginiz. Gecmis olsun. 6Ay a eskisi gibi kosacaksiniz.

Levent Bey size de büyük geçmiş olsun, 2 kez bunu başarmak ciddi zorlamalar gerektirir :slight_smile:.

Tedavi süreci sonrası deneyimleriniz çok değerli, koşu öncesinde, sırasında ve sonrası neler yapabilir. Yokuş koşuları aşil tendonu oldukça zorlar, ne yapılmalı?
En iyi antrenman vucudumuzu iyi tanıyarak yaptığımız antrenmandır diye düşünüyorum.
Bahsettiğiniz 6 Aylık iyileşme sürecini daha da kısa süreye çekmek mümkün mü?

Siz ve diğer forum arkadaşlarının tecrübelerini paylaşacağı ümidiyle.

Spordan para kazanmıyorsanız bırakın 6 ay sürsün. Yalnız esnemeleri ihmal etmeyin. Fazladan ilaç vs gerek yok. Sağlıklı beslenmek yeterli. Ayak bileğinin geri esneme açısı diğer ayağınızla aynı olana kadar egzersizlerden (fizik tedavi) vazgeçmeyin. Ben fizik tedaviye gitmedim. Doktorumun söylediği egzersizleri yılmadan yaptım. "Gerek yok gitmene, sen halledersin"demişti. Yani o ayak bileği diğer ayağın açısına ya gelecek ya gelecek.

İkisini de koparmamın nedeni fazla hırslı olmamdan kaynaklı. Biri futbolda diğeri voleybolda oldu. Şimdi kendi kendimle yarıştığım yanlızca triatlon ile ilgiliyim.
Kobe Bryant, David Beckham da kopardı mesela, onların yeterince ısınmadan ya da yanlış antrenman yaptığını sanmıyorum. Yaşla da ilgili biraz, esneklik azalıyor.
Yokuş antremanların da aşilinizi dinleyin o size nerede durmanız gerektiğini söyleyecek. Vücudu dinlemek gerekiyor.

1 Beğeni